RUTTOPTIMERING INOM HEMTJÄNSTEN - KAN ETT FÖRDELNINGSOPTIMERINGSSYSTEM FÖRBÄTTRA HEMTJÄNSTENS TRANSPORTER UR ETT MILJÖPERSPEKTIV?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie undersöks hur ett fördelningsoptimeringssystem kan appliceras i den kommunala hemtjänsten i syfte att vara ett steg för att nå Sveriges miljömål. Miljömålet innebär att Sverige ska nå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Ruttplanering inom hemtjänsten är ett komplext arbete eftersom man måste ta hänsyn till många restriktioner kopplade till brukare och personal. Att samtidig ta hänsyn till dessa restriktioner och uppnå en miljöeffektivisering anses vara en stor utmaning vilket gör området intressant för forskning. I denna studie genomförs därför en fallstudie på hemtjänsten i Sotenäs kommun. Där studeras hur användandet av ett ruttoptimeringssystem påverkar transporterna. De områden som undersöks är dagens planeringsrutiner, genomförandet av rutter och den aktuella bränsleanvändningen. I studien presenteras klassiska teorier och lösningsmetoder för ruttoptimeringsproblemet, samt teori om ruttoptimering applicerad inom hemtjänsten. Fallstudien genomförs genom två huvudsakliga metoder: en deskriptiv undersökning och en simuleringsmodell. I den deskriptiva delen undersöks hur hemtjänstens ruttplanering ser ut och fungerar idag. Sedan används ett fördelningsoptimeringssystem för att skapa simuleringsmodellen. Först genomförs en återrapporterad simulering med dagens planeringsrutiner, detta för att få en förståelse om nuvarande miljöpåverkning. Därefter genomförs en optimerad simulering med samma data, då införs tidsfönster så att besöken får lov att byta sekvensering och personal. Avslutningsvis jämförs de två simuleringarna och tillsammans med den deskriptiva undersökningen ligger de till grund för att ge svar på hur ett fördelningsoptimeringssystem kan användas för att miljöeffektivisera transporterna inom hemtjänsten i Sverige. Slutsatser som dragits av studien och simuleringarna är att ett fördelningsoptimeringssystem kan miljöeffektivisera hemtjänstens transporter i viss mån. Emellertid måste hemtjänsten anpassa sig till många restriktioner och till följd av detta blir miljöeffektiviseringen lägre prioriterad. Eftersom hemtjänstens restriktioner är kopplade till vård och omsorg behöver dessa i flertalet fall komma före. Planeringen av transporter i hemtjänsten i Sotenäs kommun anses vara av det traditionella sättet och mindre effektivt än användandet av ett optimeringsprogram eftersom all planering sker manuellt. Avslutningsvis anses ett fördelningsoptimeringsprogram kunna gynna kommunernas hållbarhetsarbete till att nå riksdagsmålet år 2030.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)