Lojalitetsprogram inom hospitalitybranschen : Lönsamhet och effektivitet

Detta är en M1-uppsats från Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

Sammanfattning: Lojalitetsprogram är en slags medlemsklubb där medlemmar får ta del av olika belöningar ochförmåner. Programmen kan vara ett bra hjälpmedel för företag att skaffa lojala, återkommandekunder, men det kan även vara kostsamt vid okunskap. Huvuduppgiften med programmen är attskapa en relation med gästen för att få den att återkomma, då det visat sig att lojala kunder ökarlönsamheten. Det har även visat sig att en CRM-strategi kan underlätta skapandet avkundlojalitet och lönsamhet.Syftet med uppsatsen var att redogöra och diskutera vad som påverkar ett lojalitetsprogramslönsamhet.Uppsatsen grundades i fem vetenskapliga artiklar som granskades, bearbetades ochsammanfattades utifrån uppsatsens syfte. Resultatet tog upp vikten av kundlojalitet för att skapalönsamhet inom hospitalitybranschen samt lojalitetsprogrammens effektivitet. Från artiklarnaframkom det att lojalitetsprogrammets utformning och belöningssystem hade stor betydelse förom en gäst blir lojal eller inte. Relationen som utvecklades mellan företag och gäst var även deten betydelsefull del i skapandet av lojalitet. Senare diskuterades huruvida lojalitetsprogram varen säker väg till kundlojalitet eller inte utifrån de olika faktorerna som tidigare nämndes.Sammanfattningsvis var en välstrukturerad CRM-strategi med kunskap om programmetsstruktur, belöningssystem och gemenskap viktigt vid skapandet av ett effektivt och lönsamtlojalitetsprogram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)