En kvalitativ studie om hur ledare använder ledarstilar för att motivera utövare inom lagidrott kontra individuell idrott

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Ledarstil är ett oerhört brett begrepp vilket innefattar många olika aspekter. Bakgrunden till undersökningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och tillämpas för att motivera utövare i så stor utsträckning som möjligt. Syftet med undersökningen var således att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott använder ledarstilar för att motivera sina utövare. Följaktligen tog den teoretiska referensramen grund i ett antal klassiska ledarstilar samt en kompletterande teori om motivation. Det metodologiska arbetssättet baserades på kvalitativ data, vilket samlades in med hjälp utav tolv intervjuer med ledare inom olika idrottsgrenar. Den empiriska delen av undersökningen delades in i tre delavsnitt, individuell anpassning, kommunikation samt motivation. För att kunna analysera insamlad data på bästa möjliga sätt användes transkribering samt tematisk ansats som hjälpmedel, och den analyserande delen delades även den in i samma delavsnitt som den empiriska. Genom den teoretiska referensramen kunde vi se att ledare inom både individuell idrott och lagidrott använder sig av drag från både det karismatiska samt det transaktionella ledarskapet för att motivera sina utövare. Vidare framgick det att ett situationsanpassat ledarskap framkommer allt oftare inom individuell idrott, då man arbetar med endast en utövare vilket underlättar för ledare att se till individens behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)