Musik som verktyg för elevers språk-, läs- och skrivutveckling : Tre musikpedagogers uppfattningar om rim, ramsor, rytm och rörelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Josefin Gunnargård; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra pedagogers beskrivningar av musicerande som verktyg för elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Utifrån syftet har tre forskningsfrågor formulerats: Hur beskriver pedagogerna att de använder rim, ramsor, rytm och rörelse som verktyg i sin undervisning? Gynnar rim, ramsor, rytm och rörelse elevers språkutveckling, i så fall hur? Hur uppfattar pedagogerna en möjlig koppling mellan musik och språkutveckling? Studien är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer som metod. Det insamlade materialet har transkriberats alternativt har anteckningar förts för att sedan analyseras utifrån en hermeneutisk ansats. Resultatet visar pedagogernas beskrivningar av hur musicerande kan få vara ett verktyg för elevers språkutveckling. Elever utvecklar sitt språk dels genom sånger, rim och ramsor, dels genom att använda musik, rytm och rörelse i ett sammanhang. Även den kognitiva förmågan stärks då elever arbetar tillsammans och använder hela kroppen som ett redskap för språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)