Från teori till praktik : sjuksköterskestudenters tankar kring omvårdnadsvetenskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Röda Korsets Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: Sjuksköterskeutbildningens karaktärsämne bygger på ett metaparadigm bestående av begreppen människa, hälsa, miljö och omvårdnad. Detta metaparadigm ligger till grund för de omvårdnadsvetenskapliga teorierna, begreppsmodellerna och slutligen den kliniska professionen. Huruvida vetenskapen ska benämnas omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap råder ännu ingen konsensus kring, inte heller huruvida omvårdad eller vårdande ska användas som term för sjuksköterskans kunskaps- och kompetensområde. Denna oenighet leder till en begreppsförvirring och en begreppsoklarhet hos studenterna. Vidare uppfattar studenterna ett glapp mellan teori och praktik. Syfte: Studiens syfte var att beskriva sjuksköterskestudenters tankar kring omvårdnadsvetenskap och hur de upplever att denna vetenskap visar sig i sjuksköterskans verksamhetsfält. Metod: Studien har en kvalitativ metodansats och bygger på intervjuer med fem sjuksköterskestudenter i utbildningens sista termin. Intervjuerna är analyserade med en kvalitativ innehållsanalys vars fokus ligger i att finna likheter och skillnader i ett textinnehåll. Resultat: Studiens resultat tecknar en till viss del komplexfylld bild av karaktärsämnet där svårigheter för studenterna framträder att explicit förklara och definiera omvårdnadsvetenskapen, men resultatet tecknar också en bild av en vetenskap som ses som både viktig och värdefull. Slutsats: Ytterligare arbete krävs för att tydliggöra karaktärsämnet och underlätta för studenterna att till fullo nyttja värdet av omvårdnadsvetenskapen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)