Att välja rätt vänner- en studie i byggandet av värdeskapande leverantörsrelationer

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att genom en parallellstudie av två företag, där leverantörerna spelar en viktig roll, tydliggöra för hur företag bör gå tillväga för att bygga leverantörsrelationer där gemensamt värde skapas. Tanken med studien är att identifiera problem och möjligheter i fallföretagen men även skapa en generaliserande bild. Studien identifierar ett antal viktiga faktorer som är kritiska i byggandet av värdeskapande leverantörsrelationer. Dessa är intern konsensus om dels vilken kunskap utifrån som är kritisk för företaget, dels hur arbetet med leverantörerna skall gå till. Företaget behöver även en segmenteringsmodell för att identifiera de rätta leverantörerna. Det behövs ett ömsesidigt förtroende i relationen med leverantören där värdet delas lika mellan båda parter. Samarbetet i projekten skall återspeglas inte bara av projektets karaktär utan även av de långsiktiga samarbetsmålen som finns med leverantören. Dessa faktorer sammanfattas i en modell som företag kan använda för att på ett metodiskt sätt gå tillväga i relationsbyggandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)