Design och konstruktion av släpvagnför tävlingsbilar

Detta är en Master-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling

Sammanfattning: I samband med Transportstyrelsens införande av utökad B-körkortsbehörighet öppnades nya marknader för släpvagnar anpassade för transport av tävlingsbilar, verktyg och reservdelar. Sådana släpvagnar går att införskaffa sig idag på den svenska marknaden, dock är dessa endast anpassade för körkortsbehörigheten BE. Detta projekt utförs på uppdrag av företaget Fredrik Wagner AB, ett företag som designar och konstruerar transportband. Syftet med arbetet var att undersöka och utforska möjligheten för implementering av en ny släpvagnsmodell på den svenska marknaden. Målet med arbetet var att utveckla ett släpvagnskoncept anpassat för utökad B-behörighet, och därefter designa en CAD-modell av konceptet.Information om bilsporten och marknaden samlades in för att definiera och förstå problemet bättre. Därpå utfördes idé- och konceptgenereringsfaser för att hitta lösningar till problemet. Dessa lösningar utvecklades sedan till ett CAD-koncept med hjälp av CAD-programmet Solid Edge.Konstruktionsarbetet begränsades i detta projekt till släpvagnens påbyggnad och dess ingående komponenter. Påbyggnadskonceptet erbjuds i två utföranden, det ena är anpassat för utökad B-behörighet medan det andra är för BE-behörighet. För utökad B-behörighet blev påbyggnadens totala vikt 695 kg medan vikten för BE-behörighet blev 1 005 kg.Släpvagnen är konstruerad för att transportera tävlingsbilar med en vikt på 1 100 kg, det är dock även möjligt att transportera andra bilar med släpvagnen om dessa inte överstiger viktbegränsningen. Eftersom arbetet begränsades till endast påbyggnaden har konstruktionen av ett chassi uteslutits. Chassit kan antigen köpas från någon leverantör eller konstrueras av Fredrik Wagner AB. Hur chassit och påbyggnaden ska monteras ihop är något som utelämnades för vidare arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)