Den oberoende svensken : En kvantitativ studie om teorin svensk statsindividualism

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Fokus för denna studie är teorin om att Sverige är statsindividualistiskt. Det pedagogiska problemet är att samhället existerar genom en överföringsprocess där pedagogikens uppgift är att reproducera ett socialt system, att ge det uppväxande släktet tillgång till samhällets grundläggande värderingar. Studien inriktar sig därför på svenskars värderingar och uppfattningar om sitt samhälle. Studien baseras på en enkätundersökning med 170 personer i åldrarna 18–66+. I uppsatsens bakgrund beskrivs hur det svenska samhället utvecklats till en välfärdsstat och följderna av detta som lett till att Sverige betraktas som ett av världens mest individualiserade länder. Tidigare forskning visar på svenskars särart när det kommer till värderingar och effekterna av detta har debatterats i både tidningaroch inom litteraturen. Grunden för att kunna tolka och analysera uppsatsens empiriska material utgår från en tes om varför Sverige kan betraktas som statsindividualistiskt. Därtill används teori om individualiseringsprocessen och det postmoderna samhället. Med utgångspunkt från uppsatsens syfte har en kvantitativ metod använts. Resultaten av det empiriska materialet överensstämmer endast på vissa punkter med teorin statsindividualism. Det senmoderna samhället sägs vara mer individuellt (Bauman, 2002a) och respondenterna i denna studie valde hellre att vara beroende av staten än sin familj.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)