Pedagogers kommunikationssätt med flerspråkiga vårdnadshavare i förskolan : -

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolans verksamhet kommunicerar med flerspråkiga vårdnadshavare. Fokuset log på att undersöka vilka strategier pedagogerna har tillgång till i informella respektive formella möten med flerspråkiga vårdnadshavare. Samt hur pedagogerna inkluderar flerspråkiga vårdnadshavare i deras verksamhet. Studien genomfördes av åtta semistrukturerade intervjuer med pedagoger som arbetar i mångkulturella förskolor.  Ett interkulturellt perspektiv är den teoretiska utgångpunkten som vi utgick ifrån för att analysera vår empiri. Kommunikation, inkludering och interkulturell kommunikation är de centrala begreppen som berört syftet med vår studie.  Det framkomna resultatet av empirin har jämförts med både svensk och internationell forskning.  Resultatet av studien pekar på att pedagogerna anser att det inte finns någon skillnad i hur kommunikationen ser ut gentemot vårdnadshavarna i deras verksamhet. Däremot visade resultatet att det kan uppstå hinder och missförstånd i kommunikationen med flerspråkiga vårdnadshavare eftersom pedagogerna och de flerspråkiga vårdnadshavarna har olika kulturella bakgrunder. Därav hänvisade pedagogerna till att de har olika strategier som de tar hänsyn till, om det skulle uppstå missförstånd under kommunikationens gång.  Studien är yrkesrelevant eftersom Sverige blir ett alltmer mångkulturellt samhälle som präglas av människor med olika etniska bakgrunder. Förskolan är en av många plaster där både pedagoger och vårdnadshavare möter det mångkulturella samhället. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)