Lärares uppfattningar om svårigheter med rättvis bedömning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Ida Hallberg; Niklas Ögren; [2013-08-28]

Nyckelord: Bedömning; Bedömningsformer; Betyg; Idrott och hälsa;

Sammanfattning: Det råder en viss komplexitet i ämnet idrott och hälsa gällande betyg och bedömning. Lärare tycks ha olika synsätt på vilka mål och vilka kunskaper som är viktiga att använda för att grunda ett betyg. Vårt syfte är att utforska hur lärare i idrott och hälsa går tillväga i sin bedömning och betygssättning av elever, vilka metoder lärarna använder och hur de förhåller sig till Skolverkets riktlinjer. Metoden är en samtalsintervju med fyra lärare i idrott och hälsa, alla verksamma i grundskolans senare år. Respondenternas svar resulterade i att alla använder sig av dokumentation, såsom bedömningsmatriser och idrottsjournaler. Dokumentation förespråkas av flera olika forskare och Skolverket, som något nödvändigt för att skapa förutsättningar för en god bedömning och betygsättning. Tidsbrist är ett återkommande fenomen i flera avseenden gällande bristfällig bedömning och betygsättning. Slutsatserna i denna studie är att god planering genomsyrar ett bra resultat gällande en god bedömning och betygsättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)