Hållbarhetsarbete i bygg- och fastighetsbranschen : Hur kan hållbarhetsarbete skapa konkurrensfördelar? – En jämförande studie mellan business-to-business och business-to-consumer företag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Det är inte bara lagkrav som blir striktare gällande företags hållbarhetsarbete utan även intressenters förväntningar. Business-to-business och business-to-consumer företag har skilda intressenter och således förväntningar som påverkar deras hållbarhetsarbete. Denna kvalitativa fallstudie ämnar till att undersöka hur hållbarhetsarbete kan generera konkurrensfördelar i en jämförande kontext mellan business-to-business och business-to-consumer företag inom bygg- och fastighetsbranschen. Med hjälp av Carrolls CSR-pyramid och Porter och Kramer ́s ramverk för ett strategiskt CSR-arbete har företagens hållbarhetsarbeten analyserats och granskats utifrån ett konkurrensperspektiv. För att belysa företagens differentieringsstrategier har tre differentieringspunkter grundat studien vilka är produkt- och processinnovation, kundlojalitet och långsiktig lönsamhet. Resultatet visar att företagen i likhet med varandra utformar sitt hållbarhetsarbete utifrån ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv samt att företagen konstruerar sitt hållbarhetsarbete olika utifrån deras skilda intressenters förväntningar. Detta resulterar i att företagen har olika differentieringsstrategier inom hållbarhetsarbetet som hjälper dem generera konkurrensfördelar. Vidare framkommer det i studien att kommersiella kunder ställer högre krav på företagens hållbarhetsarbete i jämförelse med privatkunder, vilket skiljer studiens resultat från den tidigare forskningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)