Sökning: "Hållbarhetsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade ordet Hållbarhetsarbete.

  1. 1. Varumärket H&M i sviterna av en hållbarhetskris : En kvalitativ innehållsanalys av hur H&M via vdn Helena Helmersson kriskommunicerar i fallet om “Klädinsamlingen som blir sophögar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wilma Niva Runberg; Evelina Ek; [2024]
    Nyckelord :Kriskommunikation; H M; hållbarhet; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Corporate Social Responsibility; greenwashing; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : 2023 kunde Aftonbladet avslöja en granskning med motsägande information kring H&Ms annars utstickande hållbarhetsarbete. Det framkom i granskningen att H&Ms klädinsamling som har kommit till att bli den största i världen inte återanvänder eller återvinner kläderna på det sättet som utlovas och att flera av plaggen hamnar på platser, som världens värsta dumpningsplats i Benin. LÄS MER

  2. 2. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  3. 3. Investering i social hållbarhet : Mätningsutmaningar för sociala investeringar inom fastighetsbranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Agnes Forsberg; Julia Åkerblom; [2023]
    Nyckelord :social sustainability; measurement tool; property deals; social investments; sustainability; social hållbarhet; mätverktyg; fastighetsföretagande; sociala investeringar; hållbarhet;

    Sammanfattning : The work with sustainability has mostly focused on the environmental and economic aspects, while the social dimension has been neglected. There is no definitive definition of what social sustainability work entails and there is a lack of financial measurement tools to assess social investments. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetslänkade lån - vägen till en mer hållbar fastighetsbransch : En studie om tillämpningen av hållbarhetslänkade lån och dess effekter hos svenska fastighetsbolag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Olivia Dahlman; Rachna Hirani; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Linked Loans; Sustainability Linked Bonds; Real Estate Industry; ESG Investing; ESG Loans; Green Loans; ESG Lending; Sustainable Finance; Green Economy; EU Taxanomy; Corporate Social Responsibility; Signaling; Greenwashing; Climate Change; hållbarhetslänkade lån; hållbarhetslänkade obligationer; fastighetsbranschen; ESG- investeringar; ESG-lån; gröna lån; ESG-utlåning; hållbar finansiering; grön ekonomi; EU- taxonomi; företagens sociala ansvar; signalering; greenwashing; klimatförändring;

    Sammanfattning : The construction and real estate sector accounts for a significant part of Sweden's total greenhouse gas emissions. Swedish real estate companies play a leading role in the climate transition and represent more than half of the Swedish market for green corporate bonds. LÄS MER

  5. 5. To be sustainable or to be fashionable? That is the question... : A quantitative study of the consumer's perspective on CSR in the fast fashion industry

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Maja Hörnell; Emma Alsaker; [2023]
    Nyckelord :CSR; fast fashion; consumer behaviour; purchasing decision; ethic; greenwashing; brand image; CSR; konsumentbeteende; fast fashion; köpbeslut; etik; greenwashing; varumärkesbild;

    Sammanfattning : The purpose of the paper is to create a deeper understanding of the effects a company’s CSR activities have on consumers' purchase decisions in the fast fashion industry. Additionally, how consumers' brand image changes when a company does not meet the criteria for CSR initiatives. LÄS MER