Att skapa och bevara trygga relationer i förskolan : En studie om hur förskollärare främjar relationer med barnen i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att nå kunskap om vilka aspekter förskollärare ser som betydelsefulla för att skapa och bevara trygga relationer med barnen i förskolan. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativ forskningsintervju. Genom att intervjua sex förskollärare har vi fått ta del av deras beskrivningar kring hur de arbetar för att skapa och bevara trygga relationer med barnen i förskolan. Vårt material har analyserats utifrån Scheffs social-psykologiska teori om sociala band. De begrepp som legat till grund för analysen är sociala band, kommunikation, samklang, differentiering, skam och stolthet. I analysarbetet har vi fått fördjupad förståelse för de aspekter som påverkar förskollärarnas möjligheter att skapa trygga relationer med barnen i förskolan. Vår studie visar på att det är flera aspekter som påverkar relationerna mellan barn och förskollärare. De aspekter som framkommit ur vår studie är att skapa trygghet, närhet och distans samt förskollärarens bemötande. Resultatet visar att det är viktigt för förskollärarna att vara medvetna om hur deras agerande kan påverka relationerna. Denna studie bidrar med kunskap genom att belysa ämnets komplexitet och bidra med begrepp som förklarar varför och hur förskollärare skapar och bevarar relationer med barnen i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)