Vi är väl förskollärare utomhus lika mycket som inomhus? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarnas beskrivningar på utomhuspedagogik och utomhusundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

Författare: Sofia Berggren; Johanna Ek; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att bilda med kunskap om förskollärarnas upplevelser om utomhuspedagogik samt hur de beskriver sina erfarenheter om undervisning utomhus. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har kvalitativ metod använts där sju semistrukturerade intervjuer genomförts för att skapa empiri till studiens resultat. Studiens teoretiska utgångspunkt är fenomenologi och analysen av empiri har bearbetats utifrån begreppen: upplever och erfar. Begreppet livsvärldsperspektiv har varit ett begrepp som har följt med i studien, då förskollärarnas beskrivningar grundas i deras erfarenheter.  Resultatet visar att upplevelserna om utomhuspedagogik skiljer sig åt mellan förskollärarna. Förskollärarna beskriver utomhuspedagogik som att bedriva undervisningen som bedrivs inomhus utomhus, att förskollärarna tänker om hur de kan utöva undervisning även utomhus. Vidare visar resultatet att förskollärarna upplever en del utmaningar med att bedriva undervisning utomhus, att de behöver stöd i hur undervisningen ska genomföras, medan det är förskollärare som säger att de handlar också om att testa sig fram. Slutligen visar resultatet att förskollärarna tycker att det är betydelsefullt att visas utomhus såväl för barn som för personalen på förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)