Att skapa en kundtidning som stärker kundrelationen : Ett examensarbete i Informationsdesign, inriktning text

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Hur skapar jag en kundtidning som stärker relationen mellan kund och företag? Det är problemställningen som legat till grund för det här examensarbetet. Syftet med kundtidningen är att informera om energi och miljö, men även att skapa en god relation till kunden och kommunicera en känsla av samhörighet. Utifrån litteraturstudier har jag kommit fram till att detta kan uppnås genom att göra kunderna delaktiga i tidningens redaktionella innehåll och skapandet av det. Kunddelaktighet, kundnöjdhet och kundlojalitet är positivt relaterade till varandra. Företaget kan styra innehållet i den riktning det vill genom att behålla kontrollen över urvalet och på så sätt även uppnå sitt tilltänkta informativa syfte. Delaktigheten kan ske i olika former och blir tydligast när kunder finns representerade i text och bild. Delaktigheten kan bland annat bygga på kundernas behov, intressen, åsikter och erfarenheter. Genom analyser har jag fått kunskap i hur delaktigheten kan gestalta sig. I undersökningar har jag vidare fått kännedom om kundernas behov och intressen. Kundtidningen är en produkt som kommer att påverka kundens uppfattning om företaget och därmed även kundnöjdhet och lojalitet. Språket är anpassat för att motsvara de krav som samhället ställer på offentliga texter. Att kunna ta del av information är en demokratisk rättighet. Texterna är skrivna utifrån riktlinjerna för lättläst för att passa en så bred målgrupp som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)