Koncernstrukturens utmaningar och dess lindrande verktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Koncernstrukturens utmaningar och dess lindrande verktyg Seminariedatum: 2013-06-07 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sebastian Berglund, Jonathan Hansen, Erik Thorell Handledare: Matts Kärreman Fem nyckelord: Koncernstruktur, Bonusincitament, Organisationskultur, Agentteori, Målsättning Syfte: Vi ämnar undersöka vilka utmaningar, gällande kommunikation och målsättningar, som uppstår i organisationer till följd av en koncernstruktur och hur ledningen kan hantera dem. Metod: Med en abduktiv ansats har författarna genomfört semistrukturerade intervjuer hos ett fallföretag. Informanterna bestod av åtta personer som arbetar på olika positioner inom olika divisioner i fallföretaget. Teori: Författarna har utgått från ett agentteoretiskt perspektiv vid undersökandet av bonusincitaments effekter. De har också kompletterat agentteorin med teori om organisationskultur och organisationsstruktur för att få ett bredare perspektiv på problematiken. Avsikten med detta är att beakta fler aspekter av den komplexitet som återfinns i organisationer med koncernstruktur. Empiri: Författarna genomförde en fallstudie av Alfa Laval. Fallföretaget är en global organisation med cirka 15 000 anställda. Företaget har en komplex struktur som leder till vissa utmaningar. Författarna ansåg därför att Alfa Laval lämpade sig väl som fallföretag för undersökningen. Resultat: Studien visar att bonusincitament kan fungera väl för att styra anställda mot ett specifikt mål. Avvägningar måste göras i utformningen beroende på graden av interpersonellt samarbete som krävs i utförandet av arbetsuppgifterna, samt graden av komplexitet i de mål som skall utvärderas. En felaktig utformning, både av målsättning och typ av bonusincitament, kan rent av vara skadlig för företaget. Studien visar också att information som sträcker sig över divisioners gränser är värdefull i förhållande till hur enkel den är att erhålla. Enbart en stark organisationskultur är emellertid inte tillräcklig för att brygga över informationsbrister mellan divisioner. Bristfällig information mellan divisioner kan leda till skadliga effekter för företaget, även när divisionerna var för sig presterar väl efter de mål de ska följa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)