Brännvin i Burken

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikvetenskap

Sammanfattning: Irländsk folkmusik är ett globalt fenomen, och är liksom på andra ställen, välkänt i Sverige. Forskning om irländsk folkmusik finns i massor, men material om den irländska folkmusikens betydelse och mening i en svensk kontext är något som kan vara svårt att hitta. Det finns många band bestående av svenskar som spelar irländsk folkmusik, och denna uppsats ämnar att ta reda på varför irländsk folkmusik blev populärt i Sverige, huruvida musiklyssnare i Sverige kan relatera till den, och vad som händer med den irländska folkmusiken när den försvenskas. För att besvara dessa frågor har jag genomfört intervjuer med Petter Paulsson, mandolinist och sångare i bandet Birmingham Six från Växjö, aktiva 1991-1995, 2013, och 2021-. Han fick besvara frågor kring varför han och bandet började spela irländsk folkmusik, vad som var dragningen i det, vilka som spelade och lyssnade, och han fick även ge sina förklaringar till varför irländsk folkmusik betydde något, och vad den betyder nu. Jag har även lyssnat till olika band som spelar irländsk folkmusik och försökt utläsa det som går ur låttexter, tidningsurklipp och annons- och reklamblad. Utöver detta har jag utgått ifrån tidigare forskning från Japan och Tyskland, samt en artikel om irländskhet och irländsk folkmusik. Jag har även gjort en deltagande observation vid ett rep med Birmingham Six, samt sett dem spela på den irländska puben Sláinte i Växjö. Jag kom fram till att irländsk folkmusik i Sverige fick sin stadiga grund i den gröna våg-revival som skedde under början av 1990-talet, och att många ställen öppnade upp för livemusik, i synnerhet irländsk folkmusik, men även andra typer av “icke-populär musik”. Denna öppning ledde till nya festivaler och evenemang, ofta sponsrade av vänsterorganisationer, där irländsk folkmusik fick ta ytterligare plats. Den tematik som finns inom irländsk folkmusik bibehålls i Sverige, men den får en ny kontext, antingen genom översättningar och omtolkningar av texter, eller genom att vi som lyssnare kopplar an teman till något som vi kan relatera till. Istället för att kritisera den brittiska kronan för övergrepp mot Irland så omkontextualiseras musiken till att kritisera t.ex EU.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)