Crowdsourcing i små företag : En kvalitativ studie om hur små företag upplever och arbetar med crowdsourcing

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: En globaliserad värld och ny teknik har gett företag fler möjligheter att få tillgång till arbetskraft och kompetens. Crowdsourcing kan användas av företag för att anlita egenställda frilansare via digitala plattformar på ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt. För små företag som kännetecknas av att ha begränsade resurser av kapital, arbetskraft och kompetens kan crowdsourcing vara en lösning för att överleva i en ständigt föränderlig värld och samtidigt skapa konkurrenskraft på marknaden. Syfte och Metod: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för de möjligheter och utmaningar små företag i svensk kontext har med crowdsourcing. För att uppnå syftet genomförs studien med en kvalitativ metod uppbyggd av åtta semistrukturerade intervjuer. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen består av en beskrivning av hur processen går till när företag arbetar med crowdsourcing, ett ramverk med faktorer företag tar hänsyn till vid beslutet att arbeta med crowdsourcing samt vilka möjligheter och utmaningar små företag i andra kontexter upplever att crowdsourcing medför. Resultat och slutsats: Studien visar att små företag i svensk kontext finner en rad olika möjligheter och utmaningar med crowdsourcing där rykte som utmaning är ett bidrag till forskningen från den svenska kontexten. Dessa möjligheter och utmaningar har en stark koppling till beslutsfaktorer som påverkar små företags beslut att arbeta med crowdsourcing genom att de tar hänsyn till och arbetar med de utmaningar som finns för att kunna dra nytta av de möjligheter som finns med att arbeta med crowdsourcing. De möjligheter som finns värderas därmed högre vid beslut att arbeta med crowdsourcing än de utmaningar som små företag måste hantera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)