Språkutvecklande arbetssätt i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att ta reda på hur ett antal förskollärare använder sig av språkutvecklande arbetssätt i undervisningen samt vilka utmaningar de upplever att de konfronteras med i samband med detta arbete. Undersökningen grundar sig på empiriskt material som samlades in med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. Empirin analyserades tematiskt utifrån Vygotskijs sociokulturellt perspektiv på lärande.  Resultatet i denna studie visar att de intervjuade förskollärare tillämpar en betydlig variation av arbetssätt i den språkutvecklande undervisningen. Deltagarna uppger att de använder sig av vuxeninitierad lek, högläsning med frågestund, språklekar, bildstöd, berättelseskapande och diskussioner kring innehållet i sagor. Förskollärarna intar rollen som språklig förebild framför barnen och eftersträvar tydlighet i kommunikationen med dem. Vidare uppmuntras barnen att uttrycka sig och säga sina åsikter. I fråga om utmaningar menade förskollärarna att barngrupperna är stora och heterogena. Detta medför att det blir svårt att nå ut till alla barn. Andra utmaningar som nämndes var tidsbristen, bristen på ekonomiska resurser och begränsade möjligheter till vidareutbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)