Interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning innebär ofta ökade stressfaktorer i vardagen med de ökade behov barnet har. Stress, ångest och depression är vanligt förekommande samt bortprioritering av meningsfulla aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsobalans. Syfte: Syftet med studien var att i vetenskapliga studier undersöka interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Metod: En litteraturstudie resulterade i elva inkluderade artiklar. Materialet granskades med en riktad innehållsanalys baserad på aktivitetsdimensionerna i the Model of Lifestyle Balance. Resultat: Resultatet visade att coaching eller gruppverksamhet var de mest förekommande interventionstyperna. Interventionerna gav positiva förändringar i samtliga aktivitetsdimensioner. Konklusion: Vår konklusion är att interventioner riktade mot föräldrar till barn med funktionsnedsättning ofta visar en förbättring mot upplevd aktivitetsbalans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)