Barns inflytande i matsituationen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Holm Maria; [2015]

Nyckelord: Matsituation; inflytande; förskola; barn;

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om barn inflytande i förskolan, med särskilt fokus på matsituationerna. I studien har jag valt att titta på vilka inflytandesituationer som kan identifieras, vilka initiativ barnen tar till inflytande samt hur pedagogerna bemöter barns inflytande. Studien är gjord genom videoobservationer under måltiden på två förskolor. Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt är av stor betydelse för barns inflytande i matsituationen. Resultatet visar också att barnen kan påverka vissa delar i matsituationen. Inflytandet handlar till stor del om att de får välja sittplats, maten på tallriken och vad de vill dricka av mjölk eller vatten. Studien visar också att barnen tar initiativ till inflytande genom att visa på ansvar och ett visst motstånd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)