Stressens påverkan på det pedagogiska arbetet : Stress hos förskollärare, en enkätstudie om hur förskollärares arbete påverkas av långvarig stress

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Denna studie berör stressens påverkan på förskollärares pedagogiska arbete, den arbetsrelaterade stressen har blivit mer påtaglig bland förskollärare senaste åren (Thapa, Jalal, 2023). Detta beroende på bland annat mer administrativa uppgifter, större barngrupper och många outbildade i verksamheten. Med att förskollärarnas välmående påverkas av detta blir även barnens utbildning påverkad då det pedagogiska arbetet hamnar efter när förskollärarnas stress ökar och orken och drivet minskar.  Syftet med denna studie är att undersöka hur stressen påverkar det pedagogiska arbetet i förskolan. Datan samlades in genom en digital enkät. Datan analyserades sedan med hjälp av Karasek och Theorell krav, kontroll och stöd – modell för att kunna tolka svaren och få en insyn på hur deltagarna i studien upplever stressen på deras arbetsplats. Hur stressen påverkar deltagarnas arbete, vad de upplever höjer stressnivån och vad de anser skulle kunna göras för att sänka stressnivån. Resultatet visade att respondenterna blev stressade av flertal faktorer i förskolan såsom stora barngrupper, vikare brist, höga ljud, brist på utbildad personal, höga krav och bristande stöd. För att minska stressen utryckte respondenterna att dessa punkter behöver åtgärdas. Då majoriteten av respondenterna utryckte att deras pedagogiska arbete blev påverkat av den negativa stressen. Studie är relevant då förskollärares välmående sjunker och barnens utbildning i takt med den, studien innehåller åtgärder som behövs tas för att göra förskollärare till ett mer attraktivt yrke i framtiden så det pedagogiska arbetet kan fortsätta utvecklas tillsammans med barnen för en bättre framtid. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)