Patienters upplevelser av attkommunicera med sjuksköterskor påsjukhuset efter en hjärtinfarkt

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Hjärtinfarkt är ett sjukdomstillstånd som drabbar människor världen över och utgörfara för livet. I vårdförloppet är fungerande kommunikation särskilt viktig mellan patient ochsjuksköterska. Verbal och icke verbal kommunikation är mångfacetterad i uttryckssätt ochmissförstånd kan uppstå samt kunskap går förlorade i vårdmöten.Syfte: Syftet var att beskriva patienters upplevelser av kommunikation med sjuksköterskan isamband med vård efter en hjärtinfarkt.Metod: En systematisk litteraturstudie med sökning i databaserna Cinahl, Medline och PsycInfo.Artiklarna kvalitetsgranskades efter urvalsprocessen och följdes sedan av integrerad analys. 8artiklar valdes.Resultat: Fem kategorier var framträdande i studierna vilka var muntlig och skriftlig information,individanpassad information, delaktighet, bristande kommunikation och sjuksköterskorsegenskaper.Slutsats: Resultatet ger insikter i vad som bidrar till en god kommunikation samt vad som bidrartill det motsatta, vilket kan användas i det kliniska arbetet. Det finns utrymme för fortsatt forskninginom ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)