“Ah för mig så blir det där bara bla bla blabla bla...på något sätt”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vila och rekreation lyser med sin frånvaro i fritidshemmen i Sverige, åtminstone saknas tidigare forskning kring hur lärare i fritidshem arbetar med vila och rekreation, kunskap vi med denna studie vill bidra med. Den här kvalitativa intervjustudien tar avstamp i ett poststrukturalistiskt perspektiv och synliggör komplexiteten i att tolka och omsätta läroplanens uppdrag att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. Studiens syfte är att undersöka, analysera och kritiskt granska hur lärare i fritidshem talar om läroplanens uppdraget att erbjuda elever vila och rekreation i fritidshemmet. Det teoretiska ramverket utgår från begreppen makt, diskurser och normer där vi gör en kritisk granskning av vårt producerade datamaterial för att synliggöra vad som påverkar undervisningen och vad det får för positiva och negativa konsekvenser. Resultatet visar att det finns skillnader i hur lärare tolkar begreppen vila och rekreation. Vila och rekreation ska planeras för och erbjudas i fritidshemmet, men studien visar att det är svårare att omsätta uppdraget i praktiken. Studien visar också att det finns faktorer som barngruppens storlek, personaltäthet och lokaler som möjliggör och försvårar lärares intentioner. Vår slutsats är att vila och rekreation i fritidshemmet aktivt bör arbetas med utifrån läroplanens långsiktiga mål och centrala innehåll. Vi fann tre faktorer som försvårar uppdraget, dessa är glappet mellan tolkning och omsättning, lärarnas intresse kontra läroplanen och begränsande faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)