Ett projekt med två verksamheter : Potentiella möjligheter och konflikter som uppstår av att ha en förskola i ett flerbostadshus

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: I en stad som växer ökar behovet av bostäder och därmed behovet av fler samhällsnyttigaverksamheter. Med en begränsad yta för expandering och därav högre krav på yteffektiva lösningar ärett alternativ att utnyttja samma markyta för flera funktioner. I denna studie berörs hur en förskola kansamspela med ett flerbostadshus. Syftet är att utforska de fördelar och/eller konflikter som kan uppståvid denna kombination.Genom informationsinsamling, intervjuer och skissande har ett gestaltningsförslag tagits fram somvisar hur ett bostadshus med en förskola i bottenvåning skulle kunna utformas. Förslaget utgår från enverklig detaljplan, men avgränsar sig från denna detaljplan inom flera områden. Stort fokus har legatpå att utforma en miljö där både boende och förskola kan samspela. Inspiration från ReggioEmilia-pedagogiken har varit genomgående genom hela processen och kan även synas i gestaltningen.Från skisserna går det att följa utvecklingen av förslaget och hur denna pedagogik givit inspiration.Skisserna har fått inspiration från jämförelseobjekt som har haft liknande omständigheter och hardärför gett passande lösningar på logistik, utseende och rumsplaceringar. Information har även samlatskring vad som gynnar verksamheterna i form av planlösning och lättillgänglighet för barn samtpedagoger.Gestaltningsförslaget resulterade i ett L-format hus uppdelat i fem olika volymer med genomgåendetrapphus som kopplar ihop dessa volymer. Förskolan är tänkt att användas som tre avdelningar och ivåningarna ovan finns totalt 23 stycken lägenheter. I bottenvåningen, där förskolan är placerad, har ettantal bostadskomplement integrerats för att skapa både ett pedagogiskt värde åt förskolan, samt ensocial koppling mellan de boende och förskolebarnen. Kopplingen görs med hjälp av fönster sombarnen kan se in genom. De genomgående trapphusen som delas mellan förskolan och de boende ärtänkta för att skapa ett enkelt flöde genom byggnaden, samt för att skapa möjligheter för spontanamöten. I källarplanet, som ligger i suterräng, finns de övriga bostadskomplementen som ej placeras ibottenvåningen. Inramad av byggnaden finns en innergård som främst är tänkt att nyttjas av förskolan.Även särskilda ytor som är avsedda enbart för de boende finns.Flera fördelar med kombinationen av bostadshus och förskola har hittats under studiens gång. Ett avdessa är att en förskola, till skillnad från till exempel en matbutik eller ett gym, är främst öppen underde tider som de boende ovanför är på jobbet och bör därför minska risken för att de skulle bli störda,samt ge rörelse i området under hela dagen. En annan fördel är som tidigare nämnt att integrationen avbostadskomplement i bottenvåning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)