Konceptframtagning för vinkelväxel : En studie på tätningsmekanism och utformning för att undvika oljeläckage

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Författare: Dennis Bach; [2018]

Nyckelord: Design; Innovation; Produktutveckling; Tätning; Vinkelväxel;

Sammanfattning: Detta examensarbete är en del av examinationen i utbildningen högskoleingenjör inom innovationsteknik och design. Uppdraget tillhandahålls av GKN Driveline Köping AB. GKN Driveline är ledande inom AWD system och är medvetna om att utveckling sker i en expanderande takt. Utmaningar för att minimera miljöpåverkan bidrar till att man vill utveckla lätta och effektiva vinkelväxlar, samtidigt som man också vill ha en låg utvecklingskostnad och kort ledtid. Detta har bidragit att man under utvecklingsarbetet sett oljeläckage i test vid delningsplan mellan hus och lock som följd. Uppdragsgivaren önskar en lösning som motverkar problemet tidigt i en utvecklingsfas för att bidra med bättre kvalité, kundnöjdhet och mindre miljöpåverkan. Syftet med detta examensarbete är att identifiera faktorer som påverkar oljeläckage vid delningsplanen mellan hus och lock hos en vinkelväxel, samt hitta lösningar för att undvika detta. Målet är att använda designprocessen för att bidra med ett koncept som skall ge grund vid nyutveckling av växlar. Delmålen är att illustrera och beskriva konceptet med dess för- och nackdelar samt aspekter som påverkar oljeläckage. Metoder som behandlas i projektet är projektplanering, förstudie, produktspecifikation, konceptgenerering-, utvärdering och utveckling. Detta resulterade i ett koncept som illustrerar dennes fördel med friheten att kunna utforma delningsplanen. Detta koncept levereras som grund för en fortsatt utveckling och optimering för att kunna vara en fullt fungerande produkt i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)