Patienters upplevelser av kommunikation under respiratorvård : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: På en intensivvårdsenhet vårdas kritisk sjuka patienter i en högteknologisk miljö där de oftast vårdas under respiratorbehandling och kräver noggrann övervakning. Att vårdas i respirator är både fysiskt och psykiskt påfrestande och minskar patientens möjlighet att kommunicera med omvärlden vilket också ger emotionell påverkan. Intensivvårdssjuksköterskans ansvar är att skydda patienter från skada och lindra lidande, samt bygga en relation för att ge trygghet och uppmärksamma dessa patienters behov som kan vara svåra att tolka. Syftet med den systematiska litteraturstudien var att belysa patienters upplevelser av kommunikation under respiratorvård inom intensivvård. Metoden är baserad på en kvalitativ ansats där de inkluderade artiklarna baserades på en tematisk analysmetod. Det genomfördes en sammanställning av tio vetenskapliga studier inom valt forskningsämne. I resultatets sammanställning framkom tre huvudteman och sex subteman. Att vara utan röst med subteman Frustration och Röstlös med oförmågan att uttrycka sina behov, Kommunikation en utmaning för patienten med subteman kommunikationshinder och att sträva efter en fungerande kommunikationsmetod. Relationen mellan sjuksköterska, patient och anhöriga med subteman brister i bemötandet leder till misslyckad kommunikation och lyckad kommunikation skapar trygghet. Att inte kunna kommunicera verbalt eller andra kommunikationshinder gjorde det svårt att använda sig av kommunikationsmetoder vilket ledde till frustration. I studien framkom både positiv och negativa bemötanden i kommunikationen. En ökad förståelse av patienters upplevelse av kommunikation ger medvetenhet hos intensivvårdssjuksköterskan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)