Träningsmetoder för hund : effekter på välbefinnande och träningsresultat

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Sammanfattning: Vid hundträning används många olika inlärningstekniker och syftet med denna uppsats är att klargöra hur olika metoder påverkar hundens välbefinnande och träningens effektivitet. Studier har visat att hundar som tränas med bestraffningar har högre förekomst av problembeteenden jämfört med hundar som bara tränas med belöningsbaserade metoder. Användande av bestraffningar innebär en risk för tränaren eftersom hunden kan svara aggressivt vid en tillsägelse. Hundägare själva anser att både belöningar och bestraffningar har positiv effekt. Inget tyder dock på att bestraffningar skulle vara mer framgångsrika än belöningar, snarare tvärt om då man i studier sett högst effektivitet vid användande av positiv förstärkning. Kortisolmätningar, som är en vanlig metod för att mäta stressnivå, har visat att dålig timing vid bestraffningar ger förhöjda kortisolvärden hos hundar. Metoder för att mäta välbefinnande hos hundar saknas och därmed är det svårt att bedöma hur hunden påverkas positivt av träningen. Mer forskning behövs för att ta fram verktyg för bedömning av hundens emotionella status i samband med träning. Dessutom behövs fler studier för att jämföra olika metoders effektivitet och påverkan på hunden. Eftersom studier visat att bestraffningar ökar risken för problembeteenden och stress hos hunden bör hundägare rekommenderas att använda belöningsbaserade metoder snarare än bestraffningar. Detta skulle öka välbefinnandet och minska förekomsten av problembeteenden i hundpopulationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)