Gamestop, to the moon

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Studien GamesStop, to the moon är författad av Simon Kojo, Ludwig Elkander och Elliot Fisher vid Lunds universitet i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet har som mål att undersöka hur deltagarkultur kan visa sig på en social medieplattform som Reddit genom att djupdyka i den populära subredditen Wallstreetbets. Gruppen fick stor uppmärksamhet i och med den omtalade GameStop händelsen då småsparare fick upp aktiepriset på GameStops och utmanade de stora hedgefonderna på den Amerikanska börsmarknaden. Vi valde att utgå från en netnografisk metod där vi gick igenom arkiverade inlägg och kommentarer under Januari 2022. De teorier och centrala begrepp vi utgick ifrån var spreadability, social- och gruppidentitet och deltagarkultur med andra underliggande begrepp kopplat till ovanstående. Det vi kom fram till var att Reddits infrastruktur uppmuntrar och bjuder in användare att vara delaktiga och påverka varandra i form av egenproducerat material och information. Användarna nyttjar funktionerna kommentarer, upvotes, filter, awards och moderator för att visa engagemang och uppmuntra medlemmarna att skapa värdefulla medietexter för spridning. Sedermera hur en stark gruppidentitet uppmuntrar deltagande när medlemmarna delar samma värderingar och attityder. Det vi kom fram till i den här uppsatsen påvisar att Reddit som plattform från början är en tom canvas där medlemmarna och användarna själv får skapa något eget, det skapas en inre hierarki med funktioner som möjliggör deltagande och skapande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)