AKK vid flerspråkighet : en kvalitativ studie om förskollärares användande av AKK i arbetet med flerspråkiga barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Migration och flerspråkighet är omtalade ämnen i dagens samhälle. I denna studie definieras flerspråkig när individen kan tala mer än ett språk och om individen själv tolkar sig som flerspråkig. Denna studie inriktar sig på att ta reda på hur förskollärare resonerar och reflekterar kring användandet av AKK (Alternativ och kompletterande kommunikation) för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling samt hur de själva beskriver att de använder sig av det i deras verksamheter. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på språk som medierande verktyg för utveckling och lärande. Det är fem förskollärare som arbetar på tre olika förskolor som har deltagit. Denna studie utgår från kvalitativ metod där digitala semistrukturerade intervjuer har använts som metod för att få fram data som ligger till grund för resultatet. Under intervjuerna har vi följt de forskningsetiska principerna. Resultatet visar att samtliga förskollärare som deltagit i studien beskriver att de använder sig av AKK i arbetet med flerspråkiga barn och deras språkutveckling. Förskollärarna betonar vikten av att vara medveten om hur bemötandet av barnen sker. Resultatet visar också att förskollärarna beskriver att de använder sig av AKK:s olika former i många av förskolans vardagliga situationer. Resultatet diskuteras och kopplingar till tidigare forskning och teori görs för att öka förståelsen och kunskapen. Under diskussionsavsnittet diskuteras även metoden och konsekvenser av den. Vidare diskuteras didaktiska konsekvenser och förslag till vidare forskning presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)