Kvinnor som minoritet inom Norrbottens flygflottilj : Jämställdhet och rekrytering inom F21

Detta är en Master-uppsats från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Försvarsmakten är en viktig aktör i samhället och är en av Sveriges största myndighet med omkring 51 517 anställda, där 6 866 är kvinnor och 44 651 är män. I Sverige vill försvarsmaktsledningen (FML) ändra dessa siffror och har sammanställt tre aspekter för att expandera andelen kvinnor inom försvarsmakten. Det handlar i huvudsak om ett rättighetsperspektiv, alla ska ha lika chanser att påverka och medverka i samhället och ha tillgång till makt och inflytande. Den andra orsaken är att försvarsmakten vill vara en attraktiv arbetsgivare som ska nå hela befolkningen, slutligen vill försvarsmakten få en ökad operativ effekt.

Syftet med denna studie var att undersöka hur Norrbottens flygflottilj (F21) i Luleå arbetar för att rekrytera fler kvinnor till försvarsmakten, samt hur kvinnliga anställda upplever sin arbetsvardag på en mansdominerad arbetsplats.
Masteruppsatsen har en sociologisk utgångspunkt med human resource management som perspektiv.
Studien är en kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer i fokus, där rekryteringsansvariga och militärt samt civilt anställda kvinnor berättade om sina upplevelser kring rekrytering, arbetsvardagen och marknadsföringen inom F21.

Resultatet visade att det finns ett försöksprojekt i norr där förbanden samarbetar för att tillsammans locka fler kvinnor till att söka arbete inom försvarsmakten. De som ansvarar för detta projekt är försvarshögskolan och personalstaben vid Högkvarteret. Syftet med projektet är att får fram förbättrade metoder för rekrytering av specifika målgrupper. Det visade sig att det finns utmaningar med att attrahera kvinnor till försvarsmakten.
Tankegångarna kring varför det är färre kvinnor än män som söker till F21 i denna studie, är för att försvarsmakten har varit mansdominerat under en lång tid och det är fortfarande den bilden många kvinnor håller fast vid. En annan orsak är att gamla normer och värderingar finns kvar i organisationen, dessa tar lång tid att förändra.
Resultatet visade även att det finns en viss osäkerhet vid frågan om män och kvinnor behandlas lika på F21 samt om F21 är jämställt idag. Det visar att åsikterna är blandade, där en del anser att det är jämställt, meda andra inte står fast vid samma åsikt, men finner ändock att F21 är en god arbetsgivare.
I det stora visar det sig dock att män och kvinnor behandlas lika, med detta menas att alla har samma krav, får samma arbetsuppgifter och förväntas att klara av samma fysiska uppgifter.

Nyckelord: Genus, jämställdhet, marknadsföring, rekryteringsarbete, arbetsgivarvarumärke

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)