Mellanmålet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Den här studien handlar om mellanmålet på fritidshem. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i fritidshem förhåller sig till och resonerar om mellanmålet som en lärmiljö. För att få svar på syftet har vi utgått från två frågeställningar. För att få svar på syftet och frågeställningarna har vi genomfört intervjuer med lärare i fritidshem. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. Studien resulterar i en tydlig bild av hur viktig den fysiska miljön är i samband med mellanmålet. Fem tysta minuter är en vattendelare som väcker känslor. Mellanmålet påverkas mycket beroende på lärarnas inställning till mellanmålet. Det finns många förmågor eleverna får chans att utveckla under mellanmålet, som till exempel sociala förmågor och ansvarstagande. Alla lärare i studien är överens om att mellanmålet ska vara en trevlig stund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)