Curling i samtidens sken En djupdykning i marknadsföring och konsumentgrupper

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Tijanic Marko; [2023]

Nyckelord: Curling; marknadsföring; konsumentgrupper;

Sammanfattning: Curling härstammar från Skottland och spåras tillbaka till 1500-talet. Curlingen kom till Sverige i mitten av 1800-talet och Svenska Curlingförbundet bildades i början av 1900-talet. Curlingsporten , som traditionellt förknippas med äldre vuxna, ölmagar, cigarettrökning och sällskaplighet, har gått in i en tid där dominerande diskurser främjar en strikt diet, lite alkohol, ingen rökning och konstant fysisk aktivitet som ett sätt att "åldras väl " inom sporten. Marknadsföring inom curling har blivit ett stort problem idag. Det här är en sport som ofta är okänd för allmänheten, men det finns många som älskar att spela det. Vidare kan man även se att bristen på information som ges till intresserade curlingfans är ett problem.  Syftet med studien är att undersöka hur curlingen ser ut i dagsläget. Mer specifikt hur marknadsföringen ser ut, men även vilka konsumentgrupper som i dagsläget förknippas med eller utövar sporten.  Resultatet i studien visar att det finns utvecklingsmöjligheter när det kommer till marknadsföring och konsumentgrupper inom curling. Dels arbete med sociala medier och vad som ska visas på dessa men även hur man ska locka fler ungdomar till sporten då den domineras av äldre individer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)