Motorvägen till konsumenten - en kvalitativ studie om varumärkets betydelse i matkassen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Vad: Kandidatuppsats, Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, VT2012 Författare: Johanna Koivisto, Christian Rasmussen, Malin Ödegård Titel: Motorvägen till konsumenten – En kvalitativ studie om varumärkets betydelse i matkassen Handledare: Elin Bommenel och Yvonne Granfeldt Livsmedelsbranschen är en växande och expanderande bransch vilket genererar innovationer inom området. Denna uppsats berör fenomenet matkasse som innebär en lösning på de vardagliga måltiderna i hemmet. Syftet med studien är att undersöka om en relation kan skapas mellan externa varumärken och slutkunden genom matkasseföretagets strategier, medan en relation skapas mellan slutkunden och matkasseföretaget. För att tydliggöra helheten i matkassen har uppsatsen utgått från begreppen strategi/val av leverantör, lojalitet, tolerans och relationer. Observationer och djupintervjuer genomfördes för att tydligöra strukturen i matkassen, de utfördes hos matkasseföretag, leverantörer samt slutkunder. Matkasseföretagen nischar innehållet inom matkassen för att bli konkurrenskraftiga inom branschen. Vi har kommit fram till att matkasseföretagen kan knyta slutkunder till nya varumärken som passar in i deras gemensamma hus med varumärke. Detta bidrar till en win-win-situation för matkasseföretagen samt leverantörsföretagen eftersom att leverantörsföretagen får en direktkanal till slutkunden och matkasseföretagen blir attraktiva för leverantörerna. Slutkunden ser matkassen som ett koncept. Genom att använda och konsumera produkten i matkassen skapas en omedveten kännedom om produkten vilket i slutändan kan resultera i lojalitet mot varumärkena i matkassen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)