Adresserad direktmarknadsföring - En avvägning mellan affinitet och integritet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: IT-teknikens utveckling aktualiserar frågan huruvida information om enskilda individer och deras konsumtionsvanor är något som företag ska kunna använda sig av i sin marknadsföring. Syftet med uppsatsen är att undersöka när, var och hur konsumenter anser att gränsen för integritetsintrång går vid adresserad direktmarknadsföring. Uppsatsen utgår ifrån en abduktiv ansats. För att uppnå uppsatsens syfte valdes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket består av teorier inom integritet, etisk kommunikation och relationsmarknadsföring. Det empiriska materialet består av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 12 personer i olika åldrar. Efter att ha analyserat insamlad primärdata kunde nio teman urskiljas och kategoriseras under frågeställningens delfrågor när, var och hur konsumenter anser att gränsen för integritetsintrång går vid adresserad direktmarknadsföring. Dessa är: privat respektive publik sfär, konsumtionsområde, informationslagring, belöning, tilltal, transparens, behov, tidpunkt och regelbundenhet. Det indikerades att kunder har bristande kunskaper om företagens insamlingsmetoder, vilket antyder att många mottagare av adresserad direktmarknadsföring ännu inte har tagit ställning till den pågående ökande affiniteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)