Konsumenters beteenden och attityder till e-handel av livsmedel : - coronapandemins påverkan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Kevin Hortlund; Filip Karlsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Andelen köp som sker via e-handeln har ökat under de senaste åren och fortsätter öka för varje år som går. Vilket härleds till att människor blir bättre och bättre på att anpassa sig till ny teknologi som träder fram på marknaden. Detta gör också att människor blir mer benägna att använda sig av teknologiska lösningar. När coronapandemin slog till visade e-handeln på en enorm ökning inom ett kort tidsspann, där livsmedelshandeln stod för den enskilt största ökningen. Idag ser vi att konsumenters beteende har förändrats i hur de beter sig i vardagen, när de handlar och varifrån de handlar livsmedel. Tidigare forskning har visat att coronapandemin har gjort att konsumenter handlar mer livsmedel via e-handeln. Detta skapade ett intresse för att undersöka konsumenters subjektiva uppfattningar gällande e-handelsköp av livsmedelsvaror. Då det saknades studier i Sverige riktade mot att förstå vad konsumenter har för uppfattningar och hur deras upplevelser på e-handeln har varit identifierades studiens forskningsgap. Studien avser att fylla detta gap vilket gav upphov till studiens syfte vilket är att bidra med en förståelse över vilka attityder som svenska konsumenter har gällande e-handel av livsmedelsvaror efter coronapandemin, samt vad som påverkar attityderna. Vidare syftar studien till att öka förståelsen av vad som har påverkat konsumenternas beteende av att välja mellan fysisk butik och e-handel under coronapandemin. Studiens slutsats visar på att respondenterna till stor del ställer sig positiv till att använda sig av e-handelsköp av livsmedelsvaror. Vilket berodde på faktorer som smidighet, tidsbesparing, ekonomiska samt miljömässiga. Slutsatsen visade dock på tveksamheter kring köp av frukt & grönt samt andra färskvaror. Vidare har resultatet visat att coronapandemin har påverkat konsumenterna att börja handla livsmedel via e-handel, eller accelererat frekvensen i användandet av e-handeln. Det har identifierats att detta beror på att coronapandemin har fått konsumenterna att vilja skydda sig själva genom ett försök att kontrollera aspekter som minskar smittorisken. Studiens resultat visar på att konsumenterna har en positiv attityd mot e-handelsköp av livsmedelsvaror. Vilket hänvisas till att respondenterna ser fler upplevda fördelar än upplevda nackdelar, samt att de fortsätter använda sig av e-handel trots de nackdelar de upplever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)