Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med kvalitetsutveckling av skolmiljön för elever med allergier

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Allergier bland barn är vanligt och då barn vistas stor del av sin tid i skolan är det viktigt att skolmiljön är anpassad för elever med allergier. Skolsköterskor besitter kunskap om faktorer som kan påverka hur allergiska symtom uppstår, och kan därmed arbeta förebyggande utifrån allergi. Syfte: Att beskriva skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med kvalitetsutveckling av skolmiljön för elever med allergier. Metod: En induktiv ansats valdes. Ett strategiskt urval användes. Nio skolsköterskor deltog genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer. Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Temat Vara specialistkunnig men inte alltid nyttjas, innefattar tre kategorier; Hinder i det kvalitetsutvecklande arbetet, Konsulterad utifrån kompetens om allergier och Stå upp för elevers rättigheter framkom, samt sex underkategorier; Önskar utveckla sitt arbetssätt, Upplever sig motarbetad, Samarbete med vårdnadshavare och skolans personal, Meningsskiljaktigheter kring ansvar, Arbeta för elevers rätt till en säker och jämlik skola samt Skydda elevers autonomi och integritet. Konklusion: Slutsatsen är att skolsköterskors önskar utveckla sitt förebyggande arbete gällande allergier, men hindras av för höga elevantal samt kunskapsbrist gällande skolsköterskors uppdrag hos övrig skolpersonal och vårdnadshavare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)