Hur subkulturer konstruerar mening med hjälp av varumärken, en studie av en fitnesskultur

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. Slutsatser: Inom fitnesskulturen råder en fixering vid kroppsideal och runt träning. Träningen är en stor del av medlemmarnas liv och de tar träning på stort allvar. Rätt kläder och skor i rätt sammanhang är avgörande för deras självkänsla i träningslokalen och för att få tillhöra gruppen. Medlemmarna utövar en livsstil som manifesterar sig i särskilda sammansättningar av varumärken. Dessa sammansättningar definierar subkulturen fitness och berättar dels för omvärlden och dels för dem själva vilka de är och vad de står för.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)