Mördade mödrar och modrande mördare : En matrifokal läsning av Agatha Christies Ordeal by Innocence

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

Sammanfattning: Denna uppsats är en matrifokal närläsning av Agatha Christies efterkrigstidsroman Ordeal by Innocence (1958). Syftet är att undersöka moderskapet som tema genom att visa vilka former av modrande som ryms inom berättelsen – men i förlängningen även att diskutera vilka som kan innefattas av begreppet ”moder”. Vilka modrande handlingar utförs och hur tas de emot? Hur förhåller sig kvinnorna till det patriarkala regelverket? Vilka idéer om moderskap skrivs fram? Uppsatsens teoretiska grund är hämtad från feministisk moderskapsforskning och matricentrisk feminism. Agatha Christie (1890–1976) är den bäst säljande författare världen hittills skådat, Shakespeare möjligen undantagen. Hon var verksam under mer än ett halvt sekel – hon bevittnade två världskrig och omstörtande sociala förändringar, inte minst beträffande kvinnors rättigheter. Rösträtt fick hon först åtta år efter att hon släppt sin första roman, vilket hon gjorde vid 30 års ålder. Var hennes författarskap stockkonservativt, antifeministiskt och till bredden fyllt av rasism och klassförakt? Eller var det tvärtom häpnadsväckande modernt och progressivt? Därom råder stor oeninghet. Hennes stora produktion erbjuder stöd för bägge läger, vilket också uppmärksammats i feministisk litteraturforskning. Vad som dock inte uppmärksammats, är Christies skildringar av moderskap. Detta trots att samhällets idéer om, och förväntningar på, moderskap är avgörande för kvinnors livsvillkor, och därmed torde vara särskilt intressanta att studera i ett författarskap som sträcker sig över en så omvälvande tid i kvinnohistorien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)