Transspråkande i SFI : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om transspråkande i SFI

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att genom en intervjustudie undersöka tre andraspråktalande SFI-lärares uppfattningar om bemötandet och tillvaratagandet av deras flerspråkighet i undervisningen och i skolan. Resultatet visar att lärarna uppfattar att deras flerspråkighet tas tillvara till viss del. Lärarna uppfattar att eleverna och personalen med svenska som andraspråk ställer sig mest positiva till lärarnas arbete med flerspråkighet i undervisningen medan personalen med svenska som förstaspråk är mindre positiv till lärarnas flerspråkighet i undervisningen. Utifrån resultatet kan slutsatsen dras att lärarna uppfattar att deras språk tas tillvara i undervisningen så länge både lärare och elever talar samma språk. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)