Sökning: "transspråkande i sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden transspråkande i sfi.

  1. 1. Att arbeta med verbala och multimodala uttrycksformer i identitetstexter inom SFI-undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Marija Ratkovic Vidakovic; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande arbetssätt; identitetstexter; verbala texter; multimodalitet; identitetsutvecklande arbetssätt; självtillit;

    Sammanfattning : In the framework of second language learning, developed in Canada in the early 2000s, identity texts were a part of a bilingual or multilingual artefacts where students produced many variants. They presented texts as written, spoken, signed,visual, musical, dramatic or multimodal forms. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande i SFI : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om transspråkande i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Ana Vujovic; [2023]
    Nyckelord :transspråkande i sfi; flerspråkighet som resurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en intervjustudie undersöka tre andraspråktalande SFI-lärares uppfattningar om bemötandet och tillvaratagandet av deras flerspråkighet i undervisningen och i skolan. Resultatet visar att lärarna uppfattar att deras flerspråkighet tas tillvara till viss del. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer på sfi : En litteraturöversikt om framgångsfaktorer inom sfi-undervisningen i Sverige med särskilt fokus på skrivande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Hansson; [2022]
    Nyckelord :Sfi; vuxenutbildning; språkutveckling; skrivande; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Följande litteraturöversikt skrevs för att undersöka vilka framgångsfaktorer som redan skriven forskning har kommit fram till inom forskningsområdet sfi – svenska för invandrare. Syftet var att undersöka forskningsläget och uppsatsens kärna blev att titta närmre på framgångsfaktorerna som datan resulterade i. LÄS MER

  4. 4. Genrepedagogiken och cirkelmodellen i SFI-undervisning : Ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Diego Regodón Jiménez; [2022]
    Nyckelord :Genrepedagogik; cirkelmodellen; transspråkande; interaktion; stöttning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva hur och med vilka syften genrepedagogik, och i synnerhet cirkelmodellen, används av lärare vid undervisning av lågutbildade SFI-elever. För att få svar på frågeställningarna används en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer till ett antal lärare som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande undervisningsmetoder inom sfi : En kvalitativ studie av sfi-lärares utsagor om elevers modersmål som resurs i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ulrika Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; transilingual teaching within sfi; mother tongue as a resource within sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education; svenska för invandrare; transspråkande inom sfi; modersmål som resurs inom sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education;

    Sammanfattning : I Sverige talas det många olika språk utöver svenskan och officiellt råder det en flerspråkig norm där också Skolverkets styrdokument betonar vikten av att tillvarata elevens alla kompetenser. Trots det råder det i praktiken ibland en enspråkig norm inom svenskt utbildningsväsende. LÄS MER