Sökning: "identitetsutvecklande arbetssätt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden identitetsutvecklande arbetssätt.

  1. 1. Att arbeta med verbala och multimodala uttrycksformer i identitetstexter inom SFI-undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Marija Ratkovic Vidakovic; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande arbetssätt; identitetstexter; verbala texter; multimodalitet; identitetsutvecklande arbetssätt; självtillit;

    Sammanfattning : In the framework of second language learning, developed in Canada in the early 2000s, identity texts were a part of a bilingual or multilingual artefacts where students produced many variants. They presented texts as written, spoken, signed,visual, musical, dramatic or multimodal forms. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på arbete med språkpolicy och transspråkande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Hamilton; [2021]
    Nyckelord :Språkpolicy; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkighet; modersmål; transspråkande; identitetsutvecklande;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med uppsatsen var att undersöka om en implementerad språkpolicy påverkar lärares arbetssätt och bidrar till förändrade resultat på gruppnivå, vilket genomfördes i form av en fallstudie med hjälp av en kombination av strukturerade och semistrukturerade intervjufrågor. Detta kompletterades med en webbaserad enkät som gav ett bredare underlag, och stärkte studiens validitet. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse genom kulturella barriärer : En litteraturstudie om skönlitteratur i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ludvig Pålsson; [2017]
    Nyckelord :svenska; interkulturalitet; skönlitteratur; svenskdidaktisk forskning; mångkultur; gymnasiet; andraspråk; elever;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker vad aktuell svenskdidaktisk forskning säger om skönlitteraturens roll i det mångkulturella klassrummet. Uppsatsen har ett fokus på elevernas läsförståelse, och de faktorer som påverkar andraspråkselevers möjlighet att ta till sig texten som valts ut. LÄS MER