En kvalitativ studie om teknisk ledares syn på teknisk skuld : hantering och allmän syn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Bakgrund: Teknisk skuld är ett återkommande problem inom mjukvaruutveckling där det tycks vara omöjligt att undvika att samla på sig en teknisk skuld som över tid måste återbetalas innan den blir för komplex att handskas med. Detta har inneburit att man behöver hantera, åtgärda och återbetala den tekniska skulden med olika typer av tillvägagångssätt. Syfte: Syftet med denna studie var att intervjua tekniska ledare för att ta del av deras syn på vad teknisk skuld är och hur man hanterar den i det dagliga arbetet. För att kunna förstå termen teknisk skuld användes tidigare forskning och befintlig litteratur om ämnet. Metod: Undersökningsdesign i rapporten har följt en små-N-studie där nio respondenter har intervjuats från olika organisationer i Sverige. Intervjuerna genomfördes via digitala medel och samtliga intervjuer spelades in. Efter varje intervju transkriberades materialet med hjälp av Microsoft Word och renskrevs sedan av författarna i studien. Resultat: Resultatet visar att hanteringen av teknisk skuld skiljer sig beroende på vilken typ av bransch man är verksam inom. Det kan handla om hur man hanterar återbetalningen av teknisk skuld eller vilken typ av skuld som man samlar på sig. Slutsats: Fastän hanteringen och synen på teknisk skuld varierade mellan respondenterna så ansåg alla att det var väldigt viktigt att ta tag i och inget som man kunde ignorera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)