Jämställdhetsarbetets vetenskapliga grund(er) : Diskurser om kön, genus och jämställdhet i vetenskapliga artiklar om jämställdhet i förskolan

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Författare: Emilia Kjellman; [2022]

Nyckelord: förskola; jämställdhet; diskurser; textanalys;

Sammanfattning:   Den svenska förskolans jämställdhetsarbete är starkt sammankopplat med teori, praktik, politik och forskning. Utifrån en poststrukturalistisk ansats förstås den vetenskap som vuxit fram i relation till jämställdhet som ett resultat av historiska och politiska kontexter. Vetenskap om jämställdhet betraktas därför som ett diskursivt fenomen. Syftet med studien är att synliggöra vilka diskurser om kön, genus och jämställdhet som ges plats inom dagens forskning om jämställdhet och förskola. Genom diskursiv textanalys av vetenskapliga artiklar som berör ämnesområdet jämställdhet i förskola, synliggör studiens resultat att olika diskurser om kön, genus och jämställdhet iscensätts genom artiklarna. Artiklarnas skilda fokus på hur kön, genus och jämställdhet ska betraktas och hur jämställda tillstånd ska uppnås medför att olika praktiker rekommenderas och att olika subjekt kommer konstrueras genom dessa. I relation till Foucaults teorier om kunskap, makt och subjektivitet diskuteras artiklarnas bidrag till att vetenskapligt kunna legitimera föreställningar om kön, genus och jämställdhet som ”rätta” och ”önskvärda” samt dess konsekvenser för jämställdhetsarbetets deltagande subjekt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)