UTSTÄLLNINGSBESÖK SOM PEDAGOGISK FUNKTION : bildlärares uppfattningar om besök på konstutställning i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Att möta konst är centralt i bildämnet och ett sätt att göra det är att besöka konstutställningar. Syftet med studien har varit att fördjupa kunskapen om hur och varför bildlärare på gymnasiet använder besök på konstutställningar i sin undervisning. Empirin samlades in från bildlärare på gymnasiet genom en digital enkätundersökning med kvalitativ ansats och samt intervjuer. Enkäten besvarades av 25 respondenter varav tre också intervjuades, och empirin analyserades tematiskt genom nyckelord och meningar i svaren, samt genom Gert Biestas teorier. Resultatet av studien tyder på att bildlärarna anser det viktigt att eleverna möter konst i utställningar, och att Biestas tre utbildningsaspekter kvalificering, socialisation och subjektifiering uppfylls genom utställningsbesök. Kvalifikation uppnås genom kunskaper om konst och konstvärld, socialisation sker i miljön utanför skolan och genom överföringen av kulturellt kapital, och subjektifieringen som uppnås genom inspiration och stimulans väcker en längtan att vilja vara ett subjekt i världen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)