Nyckeltal i styrningen : En studie av fordonsindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Prestationsmätning förekommer i de flesta företagen och nyckeltal är mått på de prestationer som mäts. Studiens syfte är att undersöka vilka nyckeltal som används och hur dessa utgör en del av styrningen i två olika företag inom samma bransch. Den bransch som har valts att studeras i denna uppsats är fordonsindustrin och de två företag som har valts är lastbilstillverkare. En del av syftet är att identifiera likheter och skillnader i användningen av nyckeltal i de olika företagen. Denna studies problemformuleringar är:    Vilka nyckeltal används i kärnprocessen hos lastbilstillverkarna? På vilka sätt utgör dessa mått en del av företagens styrning? Metod: I denna uppsats används både en kvalitativ och en kvantitativ metod. Den kvalitativa metoden som används är i form av intervjuer. Intervjuerna är semistrukturerade vilket innebär att intervjuaren utgår från ett frågeformulär och respondenterna besvara frågorna fritt. Till dokumentstudien som handlar om att studera vilka nyckeltal som presenteras i respektive företags årsredovisning, för år 2014 används en kvantitativ forskningsmetod.   Teori: Teorier kring nyckeltal, prestationsmätning och styrning är de teorierna som används i denna studien.   Empiri: De fallföretag som valts till studien är två företag som är verksamma i fordonsindustrin ibland annat Sverige, en bransch av stor betydelse för svensk export. Denna bransch är konkurrentutsatt och fallföretagen är konkurrenter. För att uppnå syftet med studien har en semistrukturerad intervju med respektive företag genomförts. Intervjuerna är utformade och utförda för att få en djupare förståelse för vilka nyckeltal som används samt hur dessa påverkar styrningen i fallföretagen. Som ett komplement till intervjuerna gjordes en dokumentstudie för att få ytterligare information och förståelse om vilka nyckeltal som används i respektive företag. Utifrån informationen som samlats in genom intervjuerna och dokumentstudien jämfördes fallföretagen för att se likheter och skillnader mellan företagen.   Slutsats: Undersökningen visade att fallföretagen har samma vision. I företagen används både finansiella och icke finansiella nyckeltal. En del av nyckeltalen är liknande i båda företagen men det förkommer även nyckeltal som skiljer sig mellan fallföretagen, även om visionen är densamma. Det balanserade styrkortet är ett styrverktyg som används i företagen. I det balanserade styrkortet delas nyckeltalen in i olika perspektiv. Den största skillnaden som visats i denna undersökning är att målen för respektive nyckeltal tas fram på olika sätt i fallföretagen. Slutsatsen är att två företag med samma vision arbetar mot sitt mål på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)