Praktiska arbetssätt i fritidshemmet sökes

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: fritidshemmets uppdrag beskrivs att verksamheten ska förena måluppfyllelse med barnens delaktighet och inflytande. I denna systematiska litteraturöversikt har vi via forskning, med utgångspunkt i begreppet aktörskap, försökt få fram hur detta kan realiseras i praktiken. Denna systematiska litteraturöversikt gör en ansats i att försöka belysa, problematisera och klargöra hur forskning och styrdokument skriver fram möjliga arbetssätt för verksamheten att förverkliga måluppfyllelsen för fritidshemmet på ett sätt som samtidigt tar i beaktande den delaktighet och det inflytande som barnen ska ha i respektive på verksamheten. Uppsatsen resulterar i och framhäver hur den organisatoriska strukturen i verksamheten styr möjligheterna att använda sig av arbetssätt som förenar dessa uppdrag. Dessutom betonas vikten av en relationell och interaktiv förståelse av lärarrollen, vilket vi argumenterar krävs för att kunna anamma ett förhållningssätt till uppdraget som ger plats åt barn som aktörer; deras delaktighet i och inflytande på verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)