Fysisk aktivitet på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur fritidshemslärare förhåller sig till arbetet med fysiska aktiviteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att öka förståelsen och kunskapen om hur fritidshemslärare förhåller sig till att arbeta med fysisk aktivitet på fritidshemmet. Frågeställningarna som fokuseras är: Vilket förhållningssätt har fritidshemslärarna angående arbetet med fysiska aktiviteter? Vad är syftet med fysisk aktivitet på fritidshemmet enligt fritidshemslärarna? Hur möjliggörs fysiska aktiviteter i de olika fritidshemsverksamheterna? I denna kvalitativa studie genomförs semistrukturerade intervjuer med hjälp av en intervjuguide tillsammans med sex fritidshemslärare. Efter utförda intervjuer tillämpas en kvalitativ innehållsanalys för att upptäcka likheter och olikheter bland deltagarnas svar. Undersökningens teorigrund utgår från den salutogena teorins KASAM-modell vilket innebär att begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet är centrala inslag för lärandet i fritidshemsundervisningen. Resultatet visar att fritidshemslärarna är eniga om att fysisk aktivitet på fritidshemmet är viktigt för elevernas välbefinnande och fortsatt intresse för någon form av rörelse. De är överens om att motivation är avgörande och att fritidshemslärare spelar en betydande roll i att engagera elever genom varierande tillvägagångssätt. I resultatet framkommer olika uppfattningar angående syftet med fysiska aktiviteter i fritidshemsundervisningen, där positiva upplevelser av rörelse, tillämpning av motorik och stärkande av mångsidiga förmågor är centrala aspekter. Samtidigt finns en samsyn om att aktiviteterna har ett viktigt syfte att främja total hälsa och förmedla kunskaper om hälsosamma levnadssätt. Resultatet visar även att fritidshemsverksamheterna har en stor variation när det kommer till att möjliggöra fysiska aktiviteter, både organiserat och spontant samt i varierande miljöer. Dessutom skapar fritidshemmen flera tillfällen för aktivitetsformen genom olika tillvägagångssätt som främjar och bidrar till rörelse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)