Effekten av influencer-marketing : En kvantiativ studie som undersöker influencer-marketings roll kring Generation Z konsumentbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2023-05-30  Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Eric Parsmo, Filippa Larsson & Wilma Forssander  Titel: Effekten av influencer-marketing   Handledare: Rana Mostaghel   Nyckelord: Influencers, Influencer-marketing, Sociala medier, Generation Z, Förtroende, Klädbranschen, Impulsköp  Frågeställningar: - Vilka faktorer inom influencer-marketing spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteende inom klädbranschen i Sverige? - Vilka faktorer spelar en roll för Generation Z tillit gentemot influencer-marketing?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambanden mellan utvalda variabler för att se vilka faktorer inom influencer-marketing som spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteendet inom klädbranschen i Sverige. Studien undersöker även tilliten mellan Generation Z och influencer-marketing. Arbetet kan vara till stor nytta för företag som snabbt vill kunna anpassa sina strategier efter behov, efterfrågan och pågående trender.  Metod: Kvantitativ metod, enkätundersökning, 197 respondenter  Slutsats: Studien visar att det finns flera faktorer som spelar roll inom influencer-marketing för Generation Z konsumentbeteende inom klädbranschen i Sverige. Faktorer med en betydande roll för Generation Z konsumentbeteende var sociala medier, rabattkoder och erbjudanden, transparens och ärlighet, samt tillit. Det påvisades även att faktorer som trovärdighet och genuinitet har en stor roll när det handlar om Generation Z tillit gentemot influencer-marketing. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)