Rekrytering mot mångfald - Ett sätt att attrahera nya kunder?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vi vill undersöka hur traineeprogrammet påverkade den etniska och kulturella mångfalden inom Länsförsäkringar Skåne samt om det genererade det önskade resultatet. Uppsatsen är baserad på en kvalitativ undersökning bestående av en fallstudie och en närmare granskning av Länsförsäkringar Skåne. Undersökningen är deskriptiv och består av en deduktiv undersökning. Urvalet vid studien är icke-sannolikhetsurval bestående av ett kvot- och bekvämlighetsurval. De teorier vi har använt är uppdelade i två huvudkategorier ”Globalisering och strategiska förändringar” samt ”Organisationsförändring”. Detta på grund av vår studie dels behandlar de strategiska förändringar som Länsförsäkringar Skåne genomgått samt de förändringar i organisationen som följde därpå. Vi har kommit fram till att Länsförsäkringar Skånes satsning på rekrytering av mångkulturell personal var ett korrekt strategiskt beslut och att traineeprogram är en bra metod även för framtida rekrytering. Även om en del av traineerna slutat på företaget anser vi att traineeprogrammet genererade det önskade resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)